Skip to content
DASERA Logo DASERA Logo
  • Forside
  • Om DASERA
    • Bestyrelsen
    • Historik
    • Vedtægter
    • Nyhedsbreve
  • Bliv medlem
  • Konferencer og seminarer
    • Konferencer
      • DASERA konference 2024
      • DASERA Konference 2023
      • DASERA konference 2022
      • DASERA konference 2021
      • DASERA konference 2020
      • DASERA konference 2019
      • DASERA konference 2018
      • DASERA konference 2017
      • DASERA konference 2016
      • DASERA konference 2015
    • Seminarrække for naturfagsdidaktisk forskning
      • Delphi studiet for naturfagsdidaktiske temaer
      • Seminar 1: Dannelse og kompetence i naturfag
      • Seminar 2: Evaluering
      • Seminar 3: Lærerfaglighed og vidensformer mellem enkeltfaglighed og tværfaglighed
      • Seminar 4: Naturforbundethed, æstetiske læreprocesser og identitet
    • Generalforsamling
  • Forside
  • Om DASERA
    • Bestyrelsen
    • Historik
    • Vedtægter
    • Nyhedsbreve
  • Bliv medlem
  • Konferencer og seminarer
    • Konferencer
      • DASERA konference 2024
      • DASERA Konference 2023
      • DASERA konference 2022
      • DASERA konference 2021
      • DASERA konference 2020
      • DASERA konference 2019
      • DASERA konference 2018
      • DASERA konference 2017
      • DASERA konference 2016
      • DASERA konference 2015
    • Seminarrække for naturfagsdidaktisk forskning
      • Delphi studiet for naturfagsdidaktiske temaer
      • Seminar 1: Dannelse og kompetence i naturfag
      • Seminar 2: Evaluering
      • Seminar 3: Lærerfaglighed og vidensformer mellem enkeltfaglighed og tværfaglighed
      • Seminar 4: Naturforbundethed, æstetiske læreprocesser og identitet
    • Generalforsamling
MaterialerClaus2022-11-30T11:29:36+01:00

Materialer

Denne side vil organisere det materiale i form af rapporter, tekster, løse tanker, links mm. som sendes til Jens Dolin. Materialet vil blive organiseret efter ESERA strands:

1. Læring af naturvidenskab (ESERA 1+2)

Kognitive, affektive, sociale aspekter af læring og læreprocesser. Begrebsforståelse. Repræsentationsformer. Motivation. Interesse.

2. Undervisning i naturvidenskab (ESERA 3+4+5)

Undervisningsdesign, praktisk arbejde/laboratoriearbejde, IBSE/UBNU, digitale ressourcer.

3. Videnskabsteori (ESERA 6)

4. Dialog og argumentation (ESERA 7)

Kommunikation, skrivning,

5. Naturvidenskabelig dannelse og kompetence (ESERA 8)

Scientific literacy, medborgerskab, socio-scientific issues, science capital.

6. Miljø, sundhed (ESERA 9)

Bæredygtighed, økologi, klimaændringer.

7. Ud af skolen aktiviteter

Museumsdidaktik, science center, zoo etc., informel læring,

8. Curriculum, læreplaner, uddannelsespolitik (ESERA 1o)

Læreplansarbejde, reformer, internationale studier (PISA, TIMSS), uddannelsesstrategier

9. Evaluering af elevlæring  (ESERA 11)

Tests, validitets- og pålidelighedsproblemer, formativ-summativ evaluering.

Assessment booklet

DASERAs evalueringsgruppe oplæg 09.05.2022

Framing Statements on Assessment

10. Kulturelle, sociale, kønsmæssige problemstillinger (ESERA 12)

Lighed og diversitet, to-sprogethed.

11. Læreruddannelse og -efteruddannelse (ESERA 13 + 14)

12. Metodologiske problemer i forskning i naturfagsdidaktik (ESERA 18)

Forskningstilgange, epistemologi, ontologi

Relevante links

FacebookXInstagramPinterest
Page load link
Go to Top