Skip to content
DASERA Logo DASERA Logo
  • Forside
  • Om DASERA
    • Bestyrelsen
    • Historik
    • Vedtægter
    • Nyhedsbreve
  • Bliv medlem
  • Konferencer og seminarer
    • Konferencer
      • DASERA Konference 2023
      • DASERA konference 2022
      • DASERA konference 2021
      • DASERA konference 2020
      • DASERA konference 2019
      • DASERA konference 2018
      • DASERA konference 2017
      • DASERA konference 2016
      • DASERA konference 2015
    • Seminarrække for naturfagsdidaktisk forskning
      • Delphi studiet for naturfagsdidaktiske temaer
      • Seminar 1: Dannelse og kompetence i naturfag
      • Seminar 2: Evaluering
      • Seminar 3: Lærerfaglighed og vidensformer mellem enkeltfaglighed og tværfaglighed
    • Generalforsamling
  • Materialer
    • Kommende nationale og internationale konferencer
  • Forside
  • Om DASERA
    • Bestyrelsen
    • Historik
    • Vedtægter
    • Nyhedsbreve
  • Bliv medlem
  • Konferencer og seminarer
    • Konferencer
      • DASERA Konference 2023
      • DASERA konference 2022
      • DASERA konference 2021
      • DASERA konference 2020
      • DASERA konference 2019
      • DASERA konference 2018
      • DASERA konference 2017
      • DASERA konference 2016
      • DASERA konference 2015
    • Seminarrække for naturfagsdidaktisk forskning
      • Delphi studiet for naturfagsdidaktiske temaer
      • Seminar 1: Dannelse og kompetence i naturfag
      • Seminar 2: Evaluering
      • Seminar 3: Lærerfaglighed og vidensformer mellem enkeltfaglighed og tværfaglighed
    • Generalforsamling
  • Materialer
    • Kommende nationale og internationale konferencer
DASERA konference 2017Morten2021-10-06T14:17:55+02:00

DASERA konference 2017

DASERA’s årsmøde 2017 blev afholdt med UCC som vært i lokalerne på Kronprinsessegade.

Program

09.00-9.45: Kaffe, registrering og morgenbrød. Herefter går vi i auditoriet.

09.45-10: Velkomst og præsentation af dagen.

Kl. 10-10.45: Oplæg, Svein Sjøberg: PISA-fisering av skolen – Når tester og målinger og rangeringer erstatter skolens formål og fagenes mål: Konkurranse, standardisering, kommersialisering, markedstenkning og privatisering.

Kl. 10.45 – 11.10: Oplæg, Jens Dolin: Hvad vil vi med naturvidenskabsundervisningen – set i lyset af indflydelsen fra PISA, forslaget til en STEM-strategi og den aktuelle politiske situation – og hvem er ‘vi’?

– samt kort opsamling af Sveins pointer set fra dansk vinkel.

Kl. 11.10 – 11.30: Oplæg, Kathrin Otrel-Cass: Mapping possible joint interests and funding opportunities with an emphasis on national collaboration.

11.30-12.00: Hot Chair: Gruppediskussioner på spørgsmålet: Hvilke forskningsområder skal vi som forskningsfællesskab fokusere på/samarbejde om – og hvordan kan vi bidrage ind i det?

12.00-12.30: Fælles plenumdiskussion – Spørgsmål og opsamling fra salen med Svein Sjøberg, Jens Dolin og Kathrin Otrel-Cass i panel.

13.30-14.00 – Oplæg, Jette Smidt: Uren naturfagsdidaktik – Et forsvar for ”små ideer” i naturfagsundervisningen.

14.00-14.30 – Oplæg, Jesper Bruun og Ida Viola Andersen: Samarbejde mellem naturfagene – Hvordan iscenesætter lærerne deres fag og hvilke grundlæggende naturfaglige kompetencer opbygges?

14.30 – 15.00 – Oplæg, Marianne Achiam & Henriette T. Holmegaard: Hvordan repræsenterer vi naturfagene på en måde, så de når bredere og fanger flere elever?

15.00-15.30 – Oplæg, Seth Chaiklin: Science curriculum formation in Denmark: Challenges in introducing a new curriculum.

15.30-16.00  – Evaluering, opsamling, DASERA2018-planlægning og tak for i dag.

FacebookTwitterInstagramPinterest
Page load link
Go to Top