Skip to content
DASERA Logo DASERA Logo
  • Forside
  • Om DASERA
    • Bestyrelsen
    • Historik
    • Vedtægter
    • Nyhedsbreve
  • Bliv medlem
  • Konferencer og seminarer
    • Konferencer
      • DASERA konference 2024
      • DASERA Konference 2023
      • DASERA konference 2022
      • DASERA konference 2021
      • DASERA konference 2020
      • DASERA konference 2019
      • DASERA konference 2018
      • DASERA konference 2017
      • DASERA konference 2016
      • DASERA konference 2015
    • Seminarrække for naturfagsdidaktisk forskning
      • Delphi studiet for naturfagsdidaktiske temaer
      • Seminar 1: Dannelse og kompetence i naturfag
      • Seminar 2: Evaluering
      • Seminar 3: Lærerfaglighed og vidensformer mellem enkeltfaglighed og tværfaglighed
      • Seminar 4: Naturforbundethed, æstetiske læreprocesser og identitet
      • Seminar 5: Læremidler i Antropocæn
    • Generalforsamling
  • Forside
  • Om DASERA
    • Bestyrelsen
    • Historik
    • Vedtægter
    • Nyhedsbreve
  • Bliv medlem
  • Konferencer og seminarer
    • Konferencer
      • DASERA konference 2024
      • DASERA Konference 2023
      • DASERA konference 2022
      • DASERA konference 2021
      • DASERA konference 2020
      • DASERA konference 2019
      • DASERA konference 2018
      • DASERA konference 2017
      • DASERA konference 2016
      • DASERA konference 2015
    • Seminarrække for naturfagsdidaktisk forskning
      • Delphi studiet for naturfagsdidaktiske temaer
      • Seminar 1: Dannelse og kompetence i naturfag
      • Seminar 2: Evaluering
      • Seminar 3: Lærerfaglighed og vidensformer mellem enkeltfaglighed og tværfaglighed
      • Seminar 4: Naturforbundethed, æstetiske læreprocesser og identitet
      • Seminar 5: Læremidler i Antropocæn
    • Generalforsamling
DASERA konference 2024Morten2024-10-10T12:19:57+02:00

DASERA konference 2024

Stedbaseret læring 

Dette års DASERA-konference afholdes på VIA i Horsens d. 30. september, med bl.a. Gitte Eriksen, Camilla Bech Blomgreen, og Peer Daugbjerg som værter og i samarbejde med DASERA´s bestyrelse.

DASERA-konferencen sætter fokus på den stedbaserede naturfaglige læring som en mulig vej til at skabe en anderledes og mere værdifuld læring end den børn og elever kan opnå i den traditionelle undervisning.

Som keynote speaker får vi besøg af svenske Marie Fridberg fra Kristianstad Universitet. Marie Fridberg er optaget af og velbevandret ud i de læreprocesser, der finder sted i den stedbaserede læring samt bæredygtigheds- og STEM undervisning indenfor “early childhood” feltet.

I den stedbaserede læring sættes kroppen, sproget og sanserne i spil med omverdenen gennem mødet med forskellige steders materialitet for at skabe nysgerrighed og autenticitet som veje til erkendelse og læring.

”Stedet” eller omgivelserne sætter således scenen for oplevelser og læring. Et sted er dog langt mere end blot en kulisse for de læreprocesser børn og elever indgår i, og kan betyde noget forskelligt og være mange steder. Et sted kan være en nabomark, en nærliggende sø eller en særlig hule i hjørnet af legepladsen. Steder kan også være en udstilling, skoletjenestens “rum”, en dyrepark, fx Zoologisk Have eller et akvarium.

Så hvordan får man som didaktikere fra eksterne læringsmiljøer, universiteter og pædagog- og læreruddannelser skabt en øget analytisk opmærksomhed, på de steder og omgivelser vi inddrager og benytter i læringssituationer? Dertil stedets særlige læringspotentialer og endelig hvordan spiller det sammen med det faglige indhold?

Dette vil blive udfoldet på dette års DASERA-konference.

Vi opfordrer derfor ALLE til at indsende oplæg, som kan diskutere eller nuancere perspektiver ved den stedbaserede tilgang til naturfaglig læring. Derudover vil andre forslag til oplæg også kunne komme i betragtning.

På konferencen vil der desuden være rundbordssamtaler indenfor følgende områder: 1) eksterne læringsmiljøer, 2) early childhood, 3) evaluering og 4) naturforbundethed. Samtaler tager afsæt i ”whitepaper”-udkast, som fremsendes forud for og på baggrund af tilvalgt rundbordssamtale, se hjemmesiden for yderlig information.

Endelig vil der på konferencen tillige være generalforsamling for alle DASERA´s medlemmer. Der vil forventeligt være ændringsforslag til vedtægterne, som sendes forud for generalforsamlingen til alle medlemmer.

Deltagelse i konferencen koster kr. 600.-

Program

Download program som pdf.

09:30 Kaffe og brød
10:00 Velkomst og introduktion til dagen og programmet
10:15 Keynote speaker: *Marie Fridberg, Kristianstad Universitet, Sverige
11:15 Pause
SPOR 1A: SPOR 2A:
11:30
Praktisk og sanselig undervisning i eksterne læringsmiljøer
Slides fra oplæg
Oplevelse, arter og æstetik på Molslaboratoriet
SPOR 1B: SPOR 2B:
12:05
Fysiske læringsmiljøer i dagtilbud med undersøgende og legende tilgang.
Slides fra oplægget
Stedsbaseret praksis i naturfagene i et forskningsperspektiv
Slides fra oplæg
12:35 Frokost
13:15 Rundbordssamtaler med kaffepause – ca. fire parallelle
14:45
Naturforbundethedens fem dimensioner og deres betydning for undervisning
Slides fra oplæg
15:15 Natur/dannelse – musisk og praktisk indslag
v. Forfatter Nikolaj Voldum Ahlburg
SPOR 1C: SPOR 2C:
15:45
Fastholdelse af studerendes læring og didaktiske refleksioner i uderummet med pædagogstuderende i valgfaget Natur og udeliv
.

Undersøgelse af uddannede pædagogers arbejde med at inddrage natur- og udelivsaktiviteter i den pædagogiske praksis

Slides fra oplægget
16:15 Fælles afrunding inden generalforsamlingen
16:30 Generalforsamling – (dagsorden vil fremgå af DASERAs nyhedsbrev)
FacebookXInstagramPinterest
Page load link
Go to Top