Skip to content
DASERA Logo DASERA Logo
  • Forside
  • Om DASERA
    • Bestyrelsen
    • Historik
    • Vedtægter
    • Nyhedsbreve
  • Bliv medlem
  • Konferencer og seminarer
    • Konferencer
      • DASERA konference 2024
      • DASERA Konference 2023
      • DASERA konference 2022
      • DASERA konference 2021
      • DASERA konference 2020
      • DASERA konference 2019
      • DASERA konference 2018
      • DASERA konference 2017
      • DASERA konference 2016
      • DASERA konference 2015
    • Seminarrække for naturfagsdidaktisk forskning
      • Delphi studiet for naturfagsdidaktiske temaer
      • Seminar 1: Dannelse og kompetence i naturfag
      • Seminar 2: Evaluering
      • Seminar 3: Lærerfaglighed og vidensformer mellem enkeltfaglighed og tværfaglighed
      • Seminar 4: Naturforbundethed, æstetiske læreprocesser og identitet
      • Seminar 5: Læremidler i Antropocæn
    • Generalforsamling
  • Forside
  • Om DASERA
    • Bestyrelsen
    • Historik
    • Vedtægter
    • Nyhedsbreve
  • Bliv medlem
  • Konferencer og seminarer
    • Konferencer
      • DASERA konference 2024
      • DASERA Konference 2023
      • DASERA konference 2022
      • DASERA konference 2021
      • DASERA konference 2020
      • DASERA konference 2019
      • DASERA konference 2018
      • DASERA konference 2017
      • DASERA konference 2016
      • DASERA konference 2015
    • Seminarrække for naturfagsdidaktisk forskning
      • Delphi studiet for naturfagsdidaktiske temaer
      • Seminar 1: Dannelse og kompetence i naturfag
      • Seminar 2: Evaluering
      • Seminar 3: Lærerfaglighed og vidensformer mellem enkeltfaglighed og tværfaglighed
      • Seminar 4: Naturforbundethed, æstetiske læreprocesser og identitet
      • Seminar 5: Læremidler i Antropocæn
    • Generalforsamling
Seminar 5: Læremidler i AntropocænMorten2025-05-14T08:12:26+02:00

DASERA forskerseminarrække 5: Læremidler i Antropocæn: Nyt blik på materialer, rum og redskaber i naturfag

Forskerseminarrækken afholder sit femte seminar mandag-tirsdag d. 3.-4. november på Gl. Avernæs Sinatur Hotel, og har Rie Malm, Thomas Ziegler Larsen, Lykke Brogaard Bertel, Karina Magnussøn Andresen samt Nicolai Munksby i planlægningsgruppen.

Vi har været omkring kompetence og dannelse i naturfagene ved første seminar, videre til evaluering på det andet, dernæst faglighed og vidensformer – mellem enkeltfaglighed og tværfaglighed på det tredje, og beskæftigede os med særligt naturforbundethed ved det fjerde og bevæger os til dette års seminar i retning af

”Læremidler i Antropocæn: Nyt blik på materialer, rum og redskaber i naturfag”

I kontrast til udelukkende fokus på målstyring, udbytte og effektivisering i uddannelse, ønsker vi at skabe et refleksionsrum for udforskning og udfordring af læremidler i naturfag.

Hvornår er kikkerten et brugbart redskab til observation af fugle for en 4. klasse på besøg ved Naturcenter Amagerstrand, og hvornår stjæler den i stedet elevernes fokus for det der egentligt var målet – at se og blive klogere på strandens fugleliv? Hvornår bliver AI et meningsfuldt og værdiskabende redskab i naturfagsundervisningen der udvider og forstærker elevernes læreproces, og ikke i kontrast blot bliver en udlicitering af tankevirksomhed og dermed mulighed for naturfaglig læring?

Vi ønsker at kvalificere de begrundelser, vi lægger til grund for vores valg og fravalg af læremidler, så vi sikrer, at valget af materialer og redskaber reelt understøtter lige og meningsfuld deltagelse.

Vi inviterer forskere fra ind- og udland til at bidrage med deres viden på området, samtidigt med, at vi i fællesskab identificerer områder, som kalder på øget forskningsmæssig bevågenhed.

Planlægningen er endnu i sin vorden og et endeligt program forventes offentliggjort i slutningen af september måned.

Tilmelding:

Udfyld tilmeldingsformularen herunder inden 15/6

Tak for din ansøgning til DASERA 3 seminaret. Vi vender tilbage snarest efter ansøgningsfristen.
Noget gik galt. Prøv igen senere

Program

Programmet er under udarbejdelse og kommer til at vises her senere

FacebookXInstagramPinterest
Page load link
Go to Top